Visstandbeheer

Februari 2024
Donderdag 15 februari zijn we met 2 man sterk richting de visboer gereden waar we hartelijk zijn ontvangen bij van Leeuwen Vijvervissen. We gingen om zo’n 45 kilo visjes om uit te zetten in Goes-Noord. Het gaat om een mix van voorn, schub- en spiegelkarpertjes.

Nadat alle vissen in de gordels waren gezet zijn we gaan rijden. Gelukkig hebben we na enkele minuten rijden even gecheckt of alles in orde was…niet dus! Helaas bleek er bij het dichtdoen van de achterklep een zak kapot te zijn gegaan. Zak lek, proberen de zak andersom te leggen om het lekken te stoppen, PLONS! Grote paniek, alle vis uit de zak in de berm beland. Gauw alle vis terug in de zak gedaan en gebeld dat we terugkwamen voor een nieuwe zak en water. Daar stonden ze gelukkig al paraat met vers water en een zak!

Poging 2 om naar huis te gaan ging ons beter af. We reden nog een keer langs de plaats des onheils en tot onze grote verbazing zagen we dat er nog een visje in de plas zwom waar de zak leeg was gegaan. Gelukkig hadden we nog een heerlijk flesje bronwater voor hem en kon hij alsnog mee op transport richting Goes.
Na ruim een uur rijden zijn we als eerst langs de Balletvijver aan de Thorbeckelaan gereden. Daar is onder het toeziend oog van enkele omstanders, die dachten aan illegale praktijken, een gedeelte van de vis uitgeladen. Nadat we deze mensen gerust hadden gesteld dat we goed volk waren, zijn we doorgereden naar de Erasmusvijver om het tweede gedeelte uit te laden. De derde stop was aan de Laan der Verenigde Naties waar de laatste visjes hun vrijheid kregen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Januari 2024
De snoeken in Goes worden de laatste maanden flink belaagd. Zo wordt er vooral in de Oostvest goed snoek (terug) gevangen van het oude bestand, maar ook van de uitzet van maart 2022. Deze snoeken zijn mooi gegroeid tot een centimeter of 60/65. We zijn erg benieuwd of we weer, net als vroeger, metersnoeken in onze vestes gaan krijgen. Aan de groei van afgelopen jaar zal het niet liggen!

Aangezien er op dit moment veel op deze snoeken wordt gejaagd, is er besloten om de kansen voor de roofvissers wat te spreiden in Goes. Zo hebben we 15 snoeken besteld bij onze vertrouwde leverancier en zijn deze inmiddels binnen gekomen.
Het plan was in eerste instantie om deze 15 vissen uit te zetten in park Valckeslot. Maar het formaat van de snoek is wat groter geworden dan verwacht en daarom hebben we dat plan wat aangepast. Waar we vorige keer nog snoekjes van 30 cm hebben uitgezet, zijn ze nu gemiddeld 60 cm!! Waarvan er ook al van 70 cm bij zitten.
Op 10 januari zijn we naar de leverancier gereden om ze op te halen. Besloten is om er 10 in park Valckeslot uit te zetten en ‘alvast’ 5 in de Banaan. Aangezien ook daar afgelopen periode op snoek is gevist. Deze snoeken hebben al een aardige voorsprong in vergelijking met de vorige uitzet, dus laten we hopen dat ze ook lekker door blijven groeien.

Januari 2023:
Zo lang als dat we hebben moeten wachten op een akkoord van Waterschap Scheldestromen, zo snel kan het ineens gaan bij de leverancier. Wegens omstandigheden heeft het even geduurd, maar beter laat dan nooit!

Nog geen twee weken geleden kregen we het ‘ja-woord’ van onze contactpersoon bij Waterschap Scheldestromen voor het uitzetten van de vis die we graag wilden. Daarna ging het allemaal snel. We hebben contact gezocht met de leverancier van vorig jaar omdat we erg tevreden waren. Helaas doordat we laat zijn met het bestellen van de vis, konden we niet alles meer geleverd krijgen.

Als het goed is zijn ze deze week ook begonnen met de baggerwerkzaamheden in Goes-Noord. Het is allemaal later dan gepland en daardoor hebben we besloten om de geplande uitzet van dit voorjaar uit te stellen tot het minimaal het najaar van 2023. Nu kunnen de gebaggerde wateren ook tot rust komen en kunnen er baggermonsters worden genomen. Vanuit daar kunnen we kijken wat verstandig is en wat de mogelijkheden zijn voor vis uit te zetten.

Terug naar de vis die wél geleverd is: afgelopen dinsdag, 31 januari komt de leverancier in de middag Goes binnen rijden met onze vis. We beginnen met het uitzetten van 20 graskarpers in de vijver waar dit ook het hardst nodig is. Waterschap en gemeente noemen dit water veste nr. 3. Wij noemen het de snoeiput, water met kroosprobleem of het water bij de Westwal. Maakt verder ook niet uit, de 20 graskarpers zwemmen er lekker hun rondjes en hopelijk voor iedereen, gaan ze lekker smikkelen en smullen van de waterplanten en het kroos die daar in overvloed zijn!
Nadat alle graskarpers te water zijn gelaten, rijden we door naar de Oostvest. Daar worden 20 mooie hoge edelschubkarpers vrijgelaten. De vissen wegen rond de 2/2,5 kilo per stuk. Stuk voor stuk pareltjes om te zien. Er blijven nog 5 vissen in de bak over. Deze worden richting park Valckeslot gedirigeerd waar ze hopelijk ook lekker kunnen groeien!

We hopen dat de vissen het goed gaan doen komende jaren. Mocht je spiegels vangen in de Oostvest of in park Valckeslot: maak even een foto van beide zijden van de vis en meet ze even (wegen mag uiteraard ook!), zodat we kunnen kijken hoeveel ze groeien. Mail de gegevens even door naar zoetwatercommissie@eghv.nl of app even naar een bestuurslid.

Hopelijk is de volgende ronde voor vis uit te zetten in het najaar van 2023. Dit zal dan de wateren in Goes-Noord betreffen. Maar uiteraard onder voorbehoud, we doen alles in overleg met gemeente Goes en Waterschap Scheldestromen.

April 2022:
Eindelijk was het dan zover…
De maand maart hebben we nét niet meer gered, maar gelukkig hebben we toch nog goed nieuws van onze leverancier ontvangen! Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk hebben we toch nog een leuke partij voorntjes te pakken kunnen krijgen. De bestemmingen voor deze vis zijn de wedstrijdparcours in Goes-Zuid.
Op 2 april zijn de vissen gearriveerd. Het gaat om een partij van 110 kilo voorn. Een mix van ruisvoorn, blankvoorn, zelfs nog wat verdwaalde brasem en één mini zeelt. Variërend van 20 tot wel 300 gram! Prachtige voorns voor aan de feederhengel of vaste stok. We hebben besloten deze te verdelen over de volgende wateren: Hertenkamp, Kastanjestraat en Appelstraat. Op elke 100 meter water is er tussen de 8 en 9 kilo voorn te water gegaan.
Deze vissen gaan natuurlijk weer voor een hoop visplezier zorgen voor jong en oud. Uiteraard hopen we ook dat het merkbaar gaat zijn tijdens de wedstrijden! Daar was deze uitzet voornamelijk om te doen.
Dit was voorlopig de laatste uitzet voor dit seizoen.

Maart 2022:
Begin maart was het dan zover. De bestelde 30 snoekjes zijn binnen gekomen bij de kweker. Met twee man sterk zijn we richting de kweker gereden om onze nieuwe bewoners van de Oostvest op te halen. Daar lagen de vissen al netjes te wachten in drie grote zakken met voldoende water en zuurstof om mee te worden genomen naar Goes.
Na de reis van ruim een uur hebben de vissen nog even op temperatuur en tot rust mogen komen in de zakken, waarna ze vrij zijn gelaten.
Totaal een 30 snoekjes tussen de 30 en 40 cm toegevoegd aan het bestand in de Oostvest. Hopen dat ze daar groot en sterk mogen worden...en dat er veel visplezier aan beleefd mag worden. En vergeet niet, zet de gevangen vissen weer netjes terug, zodat we er lang plezier aan kunnen beleven!

Januari 2022:
Half januari is er een visuitzetting geweest van 20 spiegelkarpers in de Oostvest en 5 spiegelkarpers in het park achter het politiebureau. Het gaat om vissen van tussen de 2 en 3 kilo. Dit zijn vissen die flink door kunnen groeien en ook een prima leeftijd kunnen bereiken.
De keuze voor deze uitzet is gemaakt omdat de Oostvest het grootste water binnen Goes is. De vissen kunnen dus over het algemeen ook het grootst worden in dit water. Doordat er een zeer oud bestand zwemt aan karper is er een aantal jaar geleden een grote sterfte geweest in de Oostvest en sterven er ieder jaar minstens nog een tiental vissen. Zo lopen de vangsten dus ook ieder jaar behoorlijk terug.
Daardoor is in de loop van de jaren de karpervisser verkast naar de Westvest en de Bananenveste.
In de Westvest zwemt nog een mooi bestand aan karper. Dit is ook te zien aan de drukte aan het water. Helaas gaat met deze drukte ook overlast meespelen voor omwonenden. Inmiddels is nachtvissen al verboden aan de Westvest.
Doordat we nu karpers uitzetten in de Oostvest hopen we dat het weer interessant wordt om hier binnen enkele jaren mooie vissen te mogen vangen en de kansen binnen Goes wat te spreiden voor de vissers!
De vissen die in het park zijn uitgezet zijn van hetzelfde kaliber als in de Oostvest. Enkele jaren geleden is er een grote sterfte geweest in het park waardoor het grootste deel van het bestand het loodje heeft gelegd. Ook hier zaten vissers die dit met lede ogen hebben aangezien.

We hopen voor iedere visser weer mooie viswateren te creëren door op verschillende plaatsen verschillende vissoorten uit te zetten, zodat er voor iedere visser wat te vangen is. Zo willen we ook proberen de lokale ‘buurt’ wateren weer te gaan bevoorraden met vis, zoals in de Noordhoek of de ‘balletvijver’ in Goes-Noord. Maar dit zal niet binnen 1 of 2 jaar gaan. Daar is waarschijnlijk wat langer de tijd voor nodig.
Inmiddels is er ook een water toegevoegd door de vereniging. Het gaat hier om de Grote waterleiding in Goes-Zuid (Antony Fokkerstraat t/m Oostmolenweg).
Voor foto's zie: /foto-s/spiegelkarpers-oostvest-2022.html

November 2009:
27 november 2009 is er door de EGHV in samenwerking met Sportvisserij Nederland een flink aantal kruiskarpers uitgezet van ca. 30 cm groot met een gewicht van ca. 500 gram per stuk. Het gaat hier om een proef. De kruiskarper is een kruising van een schubkarper met een giebel, er is zo een karper ontstaan die een hogere rug heeft en wat breder is dan de gewone karper. In de bomen langs dit water zitten zeer regelmatig aalscholvers die nogal eens een visje uit het water vissen en opeten. De nu uitgezette kruiskarpers zijn zodanig van bouw dat de aalscholvers hier weinig of geen vat op kunnen krijgen. We gaan dit zo veel mogelijk monitoren en ook periodiek zal de gevangen vis worden gemeten om te kunnen controleren hoe de groei van deze karpers verloopt. Aan sportvissers die in dit water vissen vragen we om hun vangsten te registreren. Hiervoor is bij de secretaris een boekje verkrijgbaar.

Oktober 2002:
Door visserij bedrijf N. en S. van der Walle uit Wilhelminadorp is er in samenwerking met de E.G.H.V. de laatste jaren steeds jonge paling uitgezet in het Havenkanaal van Goes. Dit Havenkanaal staat in open verbinding met het Goese Meer. De laatste keer dat er paling is uitgezet was dat 40 kilo op 20 oktober 2002. Het gaat hierbij om pootaal met een gewicht tussen de 25 en de 35 gram. Op de foto ziet u hoe ca. 20 kilo jonge paling in het kanaal wordt uitgezet bij de brug in Wilhelminadorp. Helaas mag de gevangen paling niet mee naar huis worden genomen, maar moet direct in hetzelfde water worden teruggezet. Het gaat tenslotte niet zo best met de palingstand in Nederland.