Situatie van de Westvest in Goes

Donderdag, 3 augustus 2023

Naar aanleiding van alle ellende in de Westvest willen we met vanuit het bestuur iedereen op de hoogte brengen over de situatie.

Zoals iedereen inmiddels weet is er vorig jaar september een grote sterfte geweest in de Westvest. Een groot deel van het gehele visbestand heeft het niet overleefd. Waarschijnlijk is het gekomen door het weer wat op dat moment aan de gang was. Lange warme periode met aansluitend enorme buien.

Afgelopen voorjaar waren er weer periodes dat er enkele karpers dood zijn gegaan. Dit kan komen doordat ze gestrest de winter uit zijn gekomen met weinig reserves. Maar sinds een maand komen er steeds grotere aantallen boven drijven, en het zijn alleen de karpers. Het vermoeden was dus een karpervirus. We hebben dit aangegeven bij de gemeente Goes en Waterschap Scheldestromen. Van daaruit zijn wat tips en informatie gekomen waar we met het bestuur mee aan de slag zijn gegaan. De gemeente heeft 1 of 2 maal per week de vis geruimd om stankoverlast te voorkomen. Er hangen ook bordjes aan de Westvest dat er niet gevist moet worden.

In samenwerking met de gemeente hebben we foto's kunnen maken van de vissen en deze opgestuurd naar Wageningen. Daar zit de afdeling visdiagnostiek waar ze testen kunnen doen om te kijken om welk virus of bacteriën het gaat. Inmiddels hebben we al veelvuldig contact gehad met Wageningen. In deze periode van het jaar gaat het vooral om het Koi Herpes Virus (KHV) of het Carp Edema Virus (CEV). Wageningen zou kunnen vaststellen om welk virus het gaat, maar een behandeling is niet mogelijk. We zullen het moeten uitzitten en afwachten of er überhaupt karpers dit gaan overleven. Het is niet bekend hoe lang een karper het virus bij zich kan dragen. De vraag die dan volgt: kan er in de toekomst wel veilig vis uitgezet worden? We hebben met meerdere mensen gesproken en hier is eigenlijk geen duidelijk antwoord op te geven helaas.

Nu zijn er natuurlijk een aantal dingen waar we als visser zelf rekening mee kunnen houden!! Verhalen gaan snel in de rondte en zo weten we dat er vis (koikarper) uit vijvers wordt uitgezet en er vissen worden overgezet van water A naar water B. HET IS VERBODEN OM VIS UIT TE ZETTEN OF OM ZE TE VERPLAATSEN! Dit kan lijden tot stress, waardoor de karpers verzwakken en de virussen en bacteriën makkelijker hun gang kunnen gaan. Het wil niet zeggen dat dit hier het geval is geweest, het zal allemaal wat gecompliceerder liggen. Maar het één heeft vaak wel te maken met het ander. Denk dus eerst even na voordat je dit van plan zou zijn!! Het allerbeste wat een visser kan doen is om een besmet water natuurlijk helemaal niet te bevissen.

Afgelopen maand zijn er 2 vissen in park Valckeslot gevangen met een bacteriële wond bij het staartstuk. Nu is het niet te hopen dat het ook een virus is wat onze karpers het loodje laat leggen en puur toeval is, maar we willen vragen aan ALLE LEDEN wanneer ze vissen op welk water dan ook, binnen of buiten de vereniging, om de visspullen na een vissessie goed schoon te maken!!! Je spullen thuis goed afspoelen, eventueel met wat desinfectiemiddel, en daarna vooral goed te laten drogen!!

Vang je een vis in 1 van de wateren van Goes met een vreemde wond, maak er een foto van en stuur deze met de locatie naar één van de bestuursleden of naar info@eghv.nl. Mocht je iets van carpcare bij hebben maak dan even de wond schoon.

Nogmaals: maak je spullen goed schoon na iedere vissessie zodat we verspreiding in ieder geval kunnen voorkomen. Vis liever op de plaatsen waar er nog geen besmettingsgevaar heerst. Dat kan een hoop leed en ellende voorkomen.

Het bestuur van EGHV