Positief nieuws voor alle leden.

Vrijdag, 22 september 2023

Naar aanleiding van het negatieve visadvies in de wateren van Goes hier een vervolg... Allereerst willen we bij deze alle leden bedanken voor het geduld dat jullie moesten hebben tot er weer bericht kwam. Dit bericht is ontstaan in overleg met, en op advies van gemeente Goes, Waterschap Scheldestromen en Aquatic Engineers. Daarbij willen we mededelen dat alle wateren van de EGHV weer open gaan voor te vissen! Dus komend weekend kan iedereen weer zijn geliefde hobby weer uitoefenen. Ook in de vestes.

In overleg met gemeente Goes en Waterschap Scheldestromen is op vrijdag 8 september Aquatic Engineers komen bemonsteren aan de Oostvest. Het rapport wat daaruit volgde liet ons weten dat het niet gaat om een virus. De stalen die zijn genomen testte negatief op het Koi Herpus Virus en het Carp Edema Virus.
Ook het verloop van het ziektebeeld in de vestes en het gedrag van de karpers voldeed niet aan het idee van een virus. En ook de bemonstering van het water leverde geen schokkende of afwijkende cijfers op.

Naar aanleiding van het gedrag van de karpers in de vestes is het meest waarschijnlijke parasieten en/of bacteriën. Veel wateren/vissen dragen parasieten en bacteriën met zich mee. Dat wil niet zeggen dat vissen daardoor ziek zijn of worden, maar het kan wel. Er zijn een hoop factoren die dit kunnen activeren. Het uiteindelijk leiden tot ziekte en uitval is sterk afhankelijk van bijvoorbeeld waterkwaliteit, temperatuurschommelingen en stress.

Ook parasieten en bacteriën zijn erg besmettelijk. Dus nu we weten dat het niet om een virus gaat, wil dat niet zeggen dat het niet overdraagbaar is door bijvoorbeeld onze visspullen.
Het moet dus wel een bewustwording zijn voor ALLE vissers dat wanneer je gaat vissen of ergens bent wezen vissen, dat je de visspullen goed desinfecteert. Mocht dit niet mogelijk zijn, zorg er dan voor dat je visspullen 100% droog zijn!
Het is komende tijd ook vooral van belang voor de roofvissers. Zij lopen vaak actief verschillende wateren per dag af. Vermijd dat en ga maar op één water vissen per keer.

We willen nogmaals melden dat het verplaatsen of uitzetten van vis verboden is! Het zijn allemaal risico's die kunnen leiden tot dit soort ellende.

Let komende tijd nog goed op in Goes. mocht je ineens weer dode vissen zien drijven, stuur ons dan een bericht. Bij andere vragen of opmerkingen kan je ook altijd een bericht sturen naar info@eghv.nl

We hopen jullie voldoende te hebben geinformeerd.

Het bestuur van EGHV