Uitzet van snoek in Goes

Vrijdag, 12 januari 2024

De snoeken in Goes worden de laatste maanden flink belaagd. Zo wordt er vooral in de Oostvest goed snoek (terug) gevangen van het oude bestand, maar ook van de uitzet van maart 2022. Deze snoeken zijn mooi gegroeid tot een centimeter of 60/65. We zijn erg benieuwd of we weer, net als vroeger, metersnoeken in onze vestes gaan krijgen. Aan de groei van afgelopen jaar zal het niet liggen!

Aangezien er op dit moment veel op deze snoeken wordt gejaagd, is er besloten om de kansen voor de roofvissers wat te spreiden in Goes. Zo hebben we 15 snoeken besteld bij onze vertrouwde leverancier en zijn deze inmiddels binnen gekomen.
Het plan was in eerste instantie om deze 15 vissen uit te zetten in park Valckeslot. Maar het formaat van de snoek is wat groter geworden dan verwacht en daarom hebben we dat plan wat aangepast. Waar we vorige keer nog snoekjes van 30 cm hebben uitgezet, zijn ze nu gemiddeld 60 cm!! Waarvan er ook al van 70 cm bij zitten.

Op 10 januari zijn we naar de leverancier gereden om ze op te halen. Besloten is om er 10 in park Valckeslot uit te zetten en ‘alvast’ 5 in de Banaan. Aangezien ook daar afgelopen periode op snoek is gevist. Deze snoeken hebben al een aardige voorsprong in vergelijking met de vorige uitzet, dus laten we hopen dat ze ook lekker door blijven groeien.

OPGELET VISSERS! De roofvissers zullen het uiteraard weten, maar vergeet niet dat het voor snoek gesloten tijd is van 1 maart tot de laatste zaterdag van mei. En vooral belangrijk: naast de gesloten tijden voor bepaalde vissoorten geldt er van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei voor onze wateren ook een gesloten tijd voor het gebruik van alle soorten kunstaas (met uitzondering van kunstvliegen kleiner dan 2.5cm.), een dood visje, een stukje vis of slachtproducten.

Het plan om vis uit te zetten voor de jeugd in Goes-Noord staat uiteraard ook nog steeds! Samen met gemeente Goes en Waterschap Scheldestromen is er besloten een proef te doen met uitzet. Er zijn een aantal wateren in Goes-Noord die erg zout zijn en dus niet best voor uitzet van vis. Dat is vragen om problemen, zeker met de temperatuurverschillen van de laatste jaren. We hebben daarom besloten om kleine hoeveelheden kleine vis uit te zetten in de Balletvijver (Thorbeckelaan), Erasmusvijver en het vijvertje aan de Laan der VN. De vraag is alleen of het dit voorjaar nog gaat gebeuren of dat het pas van het najaar wordt…we houden jullie uiteraard op de hoogte.

Als laatste nog een kleine update over de vestes in Goes: in de Westvest wordt niet veel meer gevist, maar er zijn gelukkig al wel wat karpers terug gevangen. Verwacht geen grote aantallen, maar ze zijn er nog!
Mede door enkele zeer fanatieke karpervissers zijn er in de Oostvest spiegelkarpers terug gevangen van de uitzet van 2022 en sommige zijn al aardig gegroeid. Ook zijn er nog vissen van het oude bestand terug gevangen. Dus ook daar kun je de karpers nog belagen komend seizoen.

Een oproep aan de karperfanaten: mocht je spiegels vangen in de Oostvest of in park Valckeslot: maak even een foto van beide zijden van de vis en meet ze even (wegen mag uiteraard ook!), zodat we kunnen kijken hoeveel ze groeien en welke er nog in leven zijn! Mail de gegevens even door naar zoetwatercommissie@eghv.nl of app even naar een bestuurslid.

Met vriendelijke groet en veel visplezier komend jaar,

Bestuur EGHV