Opruimdag 2024

Zondag, 31 maart 2024

Net als vorig jaar was het deze keer weer ontzettend minder-prettig-weer. Maaaaaar we hebben onze wateren weer een schoonmaakbeurtje gegeven.

Afgelopen zaterdag 30 maart hebben we met 12 man/vrouw verzameld bij de steiger aan de Banaan. Het was voor sommige even zoeken waar dat was...maar al met al toch gevonden gelukkig.
De rollen werden weer verdeeld. Er waren een aantal vissers die graag het eilandje in de Banaan weer wilden verplaatsen en zijn daar aan de slag gegaan, een ander groepje van 4 ging een schoonmaakronde doen bij de Oostvest en weer 4 anderen gingen richting Goes-Zuid. Dit keer niet echt schokkende dingen gevonden buitenom een fiets, winkelwagentje en een pylon.

Vorige week was er al een landelijke opruimdag geweest en dat scheelde ons een hoop werk bij de Oostvest, want wat was het daar een enorme bende! Toch was er alweer genoeg zooi te ruimen na een week. Al met al zijn er daar toch nog zo'n 3 vuilniszakken troep en een fiets verwijderd. In de Banaan zijn, op enkele takjes na, geen grote objecten meer aangetroffen en in Goes-Zuid bij de Grote Waterleiding zijn er een aantal stekken ín het water schoongemaakt en de oevers langs het Hertenkamp zijn ook ontdaan van afval.

Rond 10:00 uur hebben we alweer verzameld omdat alle rondes waren gedaan! Dus na slechts 2 uurtjes werk met een aantal vrijwilligers zijn onze wateren weer een stuk schoner geworden. Zo zie je maar, wanneer je dit soort dagen vaker organiseert, het zijn vruchten afwerpt. Na een kleine versnapering is een gedeelte al lekker naar huis gegaan (daar was het ook wel weer voor). Een kleine ploeg heeft in park Valckeslot nog schoongemaakt, maar rond 12:00 uur was het daar ook wel gedaan. Kort samengevat: Banaan, Westvest, Oostvest, park Valckeslot en Goes-Zuid in nog geen 4 uur tijd aardig opgeruimd!

Het was dus weer een productief ochtendje. Onze dank naar alle vrijwilligers die hebben geholpen. We mochten van de gemeente Goes weer een werkbus gebruiken om alles direct af te voeren en van Stichting Landschapsbeheer Zeeland hebben we weer harken en prikkers mogen gebruiken. Ook daarvoor onze dank! Er zijn veel wateren weer wat schoner geworden. Blije bewoners ín het water en blije bewoners rónd het water. Vangse allemaal en hopelijk tot de volgende keer maar weer....

Het bestuur