Visstandbeheer

April 2022:
Eindelijk was het dan zover…
De maand maart hebben we nét niet meer gered, maar gelukkig hebben we toch nog goed nieuws van onze leverancier ontvangen! Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk hebben we toch nog een leuke partij voorntjes te pakken kunnen krijgen. De bestemmingen voor deze vis zijn de wedstrijdparcours in Goes-Zuid.
Op 2 april zijn de vissen gearriveerd. Het gaat om een partij van 110 kilo voorn. Een mix van ruisvoorn, blankvoorn, zelfs nog wat verdwaalde brasem en één mini zeelt. Variërend van 20 tot wel 300 gram! Prachtige voorns voor aan de feederhengel of vaste stok. We hebben besloten deze te verdelen over de volgende wateren: Hertenkamp, Kastanjestraat en Appelstraat. Op elke 100 meter water is er tussen de 8 en 9 kilo voorn te water gegaan.
Deze vissen gaan natuurlijk weer voor een hoop visplezier zorgen voor jong en oud. Uiteraard hopen we ook dat het merkbaar gaat zijn tijdens de wedstrijden! Daar was deze uitzet voornamelijk om te doen.
Dit was voorlopig de laatste uitzet voor dit seizoen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maart 2022:
Begin maart was het dan zover. De bestelde 30 snoekjes zijn binnen gekomen bij de kweker. Met twee man sterk zijn we richting de kweker gereden om onze nieuwe bewoners van de Oostvest op te halen. Daar lagen de vissen al netjes te wachten in drie grote zakken met voldoende water en zuurstof om mee te worden genomen naar Goes.
Na de reis van ruim een uur hebben de vissen nog even op temperatuur en tot rust mogen komen in de zakken, waarna ze vrij zijn gelaten.
Totaal een 30 snoekjes tussen de 30 en 40 cm toegevoegd aan het bestand in de Oostvest. Hopen dat ze daar groot en sterk mogen worden...en dat er veel visplezier aan beleefd mag worden. En vergeet niet, zet de gevangen vissen weer netjes terug, zodat we er lang plezier aan kunnen beleven!

Januari 2022:
Half januari is er een visuitzetting geweest van 20 spiegelkarpers in de Oostvest en 5 spiegelkarpers in het park achter het politiebureau. Het gaat om vissen van tussen de 2 en 3 kilo. Dit zijn vissen die flink door kunnen groeien en ook een prima leeftijd kunnen bereiken.
De keuze voor deze uitzet is gemaakt omdat de Oostvest het grootste water binnen Goes is. De vissen kunnen dus over het algemeen ook het grootst worden in dit water. Doordat er een zeer oud bestand zwemt aan karper is er een aantal jaar geleden een grote sterfte geweest in de Oostvest en sterven er ieder jaar minstens nog een tiental vissen. Zo lopen de vangsten dus ook ieder jaar behoorlijk terug.
Daardoor is in de loop van de jaren de karpervisser verkast naar de Westvest en de Bananenveste.
In de Westvest zwemt nog een mooi bestand aan karper. Dit is ook te zien aan de drukte aan het water. Helaas gaat met deze drukte ook overlast meespelen voor omwonenden. Inmiddels is nachtvissen al verboden aan de Westvest.
Doordat we nu karpers uitzetten in de Oostvest hopen we dat het weer interessant wordt om hier binnen enkele jaren mooie vissen te mogen vangen en de kansen binnen Goes wat te spreiden voor de vissers!
De vissen die in het park zijn uitgezet zijn van hetzelfde kaliber als in de Oostvest. Enkele jaren geleden is er een grote sterfte geweest in het park waardoor het grootste deel van het bestand het loodje heeft gelegd. Ook hier zaten vissers die dit met lede ogen hebben aangezien.

We hopen voor iedere visser weer mooie viswateren te creëren door op verschillende plaatsen verschillende vissoorten uit te zetten, zodat er voor iedere visser wat te vangen is. Zo willen we ook proberen de lokale ‘buurt’ wateren weer te gaan bevoorraden met vis, zoals in de Noordhoek of de ‘balletvijver’ in Goes-Noord. Maar dit zal niet binnen 1 of 2 jaar gaan. Daar is waarschijnlijk wat langer de tijd voor nodig.
Inmiddels is er ook een water toegevoegd door de vereniging. Het gaat hier om de Grote waterleiding in Goes-Zuid (Antony Fokkerstraat t/m Oostmolenweg).
Voor foto's zie: /foto-s/spiegelkarpers-oostvest-2022.html

November 2009:
27 november 2009 is er door de EGHV in samenwerking met Sportvisserij Nederland een flink aantal kruiskarpers uitgezet van ca. 30 cm groot met een gewicht van ca. 500 gram per stuk. Het gaat hier om een proef. De kruiskarper is een kruising van een schubkarper met een giebel, er is zo een karper ontstaan die een hogere rug heeft en wat breder is dan de gewone karper. In de bomen langs dit water zitten zeer regelmatig aalscholvers die nogal eens een visje uit het water vissen en opeten. De nu uitgezette kruiskarpers zijn zodanig van bouw dat de aalscholvers hier weinig of geen vat op kunnen krijgen. We gaan dit zo veel mogelijk monitoren en ook periodiek zal de gevangen vis worden gemeten om te kunnen controleren hoe de groei van deze karpers verloopt. Aan sportvissers die in dit water vissen vragen we om hun vangsten te registreren. Hiervoor is bij de secretaris een boekje verkrijgbaar.

Oktober 2002:
Door visserij bedrijf N. en S. van der Walle uit Wilhelminadorp is er in samenwerking met de E.G.H.V. de laatste jaren steeds jonge paling uitgezet in het Havenkanaal van Goes. Dit Havenkanaal staat in open verbinding met het Goese Meer. De laatste keer dat er paling is uitgezet was dat 40 kilo op 20 oktober 2002. Het gaat hierbij om pootaal met een gewicht tussen de 25 en de 35 gram. Op de foto ziet u hoe ca. 20 kilo jonge paling in het kanaal wordt uitgezet bij de brug in Wilhelminadorp. Helaas mag de gevangen paling niet mee naar huis worden genomen, maar moet direct in hetzelfde water worden teruggezet. Het gaat tenslotte niet zo best met de palingstand in Nederland.