VIsles in Kapelle

Donderdag, 22 september 2011

Een aantal bestuursleden van de EGHV hielp bij een praktijk visles in Kapelle Er zijn ook flink wat foto's gemaakt zie foto's

Leerlingen van het speciaal basisonderwijs uit Kapelle krijgen visles.
Op maandag 19 september hebben 15 kinderen van groep 7 van SBO Samuël school in Kapelle een visles gekregen van een vismeester van Sportvisserij Zuidwest Nederland.

De school had een aanvraag ingediend bij de Sportvisserij organisatie met het verzoek om een visles te organiseren. In de ochtend kregen de kinderen een theorieles waarbij vismeester Ton Marisael de kinderen een soort van biologie les gaf. De kinderen van het speciale basisonderwijs kregen les in het herkennen van vissoorten, waar en hoe vissen leven en het zorgvuldig onthaken van vissen. Het is belangrijk dat de kinderen eerst de handen nat maken als ze een vis beet pakken en werken met een speciale hakensteker om het haakje voorzichtig uit de bek te halen. Na de les hebben de kinderen ook nog een werkboek meegekregen om een aantal opdrachten te maken. Na de theorieles stonden de kinderen te springen om daadwerkelijk naar de waterkant te gaan om te gaan vissen.

’s Middags mochten de kinderen dan gaan vissen en gelukkig was het droog en mooi weer. Vrijwilligers van  de  hengelsportvereniging EGHV uit Goes hadden zich al verzameld bij het viswater de Zwarte Weel in Kapelle om de hengeltjes op te tuigen. Om 13.00u kwamen de enthousiaste kinderen op de fiets aan. Onder begeleiding van de vrijwilligers van de Eerste Goes Hengelsport Vereniging en Sportvisserij Zuidwest Nederland vingen de kinderen veel vis. Sommige kinderen wisten in korte tijd maar liefst 5 tot 10 vissen te vangen. Er werden voornamelijk voorntjes gevangen maar ook enkele grondelingen, karpers en kolblei. Leander had de grootste vis aan de haak, maar vlak voor de kant raakte hij los omdat hij te groot was voor het haakje. Het ging hierbij waarschijnlijk om een uitgezette koikarper.

Enkele visjes werden verzameld om na het vissen op naam te brengen. Het bleek dat de kinderen al snel de diverse soorten uit elkaar konden halen en de vissen op naam konden brengen. Ook het onthaken hadden de kinderen snel geleerd. Toen vismeester Ton vroeg of er na afloop nog vragen waren vroegen de kinderen wanneer hij snel weer terug kon komen. Ook juffrouw Miranda was enthousiast over de visles en had voor de vrijwilligers nog voor een traktatie gezorgd.

Medewerker jeugdzaken Martijn Westdorp van Sportvisserij Zuidwest Nederland krijgt steeds vaker aanvragen van vislessen binnen. Met behulp van vrijwilligers van plaatselijke hengelsportverenigingen wordt er dan gezocht naar een datum en een geschikt viswater om de visles te plannen. De vislessen zijn ontwikkeld voor de groepen 7 en 8 van basisscholen en kunnen worden aangevraagd via www.vissenschool.nl.