Een dagje op cursus bij Lure and Emerger

Vrijdag, 20 oktober 2023

Zaterdag 14 oktober zijn we met het bestuur van de EGHV een dagje op bezoek geweest bij onze buren, de Zeeuwe Vliegvisvereniging Lure & Emerger.

Rond 09:00 uur moesten we verzamelen in dorpshuis Versvliet in ‘s Heer Abtskerke. Na een lekker bakkie koffie werd de dag besproken. We begonnen met de theorie. Zo werden technieken en materialen uitgelegd en uiteraard sterke verhalen gedeeld. Je komt er op zo’n dag maar weer eens achter dat iedere tak van vissen ontzettend veel verschillende hengels, drijf-en zinklijnen en aassoorten heeft. De voorzitter vertelde ons dat hij misschien wel 30.000! verschillende vliegen in zijn verzameling heeft. Keus genoeg dus....
Na de theorie werden we in twee groepjes gesplitst. Onder begeleiding ging de ene groep eerst buiten leren werpen en de andere groep binnen hun eigen vliegen knopen.

Na een uurtje oefenen met werpen hadden sommige al aardig wat struiken, bomen en andere voorwerpen gevangen. Andere hadden het aardig onder de knie. Het valt niet mee als je gewend bent met een ‘gewone’ werphengel te gooien, om dan zonder echt gewicht je vliegje ergens te krijgen waar jij wilt. Zeker niet met nog een briesje wind vanaf de zijkant. Binnen werden de vliegen driftig geknoopt in de hoop hier s’middags een enorme forel mee te verschalken. Na een uurtje was het wisselen van plekkie en werden de rollen omgedraaid.

Rond 12:30 uur werd er voor krachtvoer gezorgd, want na de lunch gingen we voor het ‘eggie’ gooien op de Wranghe. Dit is het eigen viswater van Lure & Emerger. Jaarlijks zetten zij daar een kudde mooie forellen uit om op te jagen. Het is wel een catch & release water, dus er kan niets mee voor de BBQ helaas. Hop in de auto richting het viswater. Sommige van ons wisten van het bestaan niet af, voor andere was het al bekend terrein.

Nadat we de hengels hadden opgetuigd gingen er een paar per vlot, andere te voet en nog andere per waadpak richting het water om een poging te doen een forel te vangen op de zelf geknoopte vliegen. Het was prachtig weer met wel een koude wind voor de mensen die op het vlot zaten. De meeste van ons hebben wel een forelletje kunnen vangen. Rond 16:30 uur was de dag ten einde. Het was een hele leuke dag. Zeker omdat het iets is wat je normaal nooit doet. Wij van het bestuur hebben in ieder geval enorm genoten!

Mocht je ook eens zin hebben in een heel ander visavontuur dichtbij Goes, kijk dan eens op hun website www.lure-and-emerger.nl

Het bestuur EGHV